کافه ریاضی

صرف یک فنجان قهوه تلخ ریاضی

کافه ریاضی

صرف یک فنجان قهوه تلخ ریاضی

ریاضی دوم دبیرستان

کتاب از دیدگاه مولفان  :

کارشناس مسوول ریاضی دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش گفت: کتاب «ریاضی(2)» با رویکرد اجتماعی، فرهنگی بازنگری و تالیف شده است.

دکتر وحید عالمیان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به تغییر کتاب «ریاضی (1)» در سال های گذشته، عنوان کرد: کتاب «ریاضی‌(2)» نیز با رویکرد فعالیت‌ محور و درگیر کردن دانش‌آموزان در فرآیند اجتماعی و فرهنگی تالیف شده است. 


برای دانلود فصل اول اینجا کلیک کنید.


وی با بیان این که «در این کتاب از مصادیق واقعی دنیای امروز استفاده شده است» تصریح کرد:‌ این امر عاملی‌ برای نزدیک کردن دانش‌آموزان به شرایط کنونی جامعه و بازشدن دریچه‌های واقعیت‌گرایی بر ذهن آن هاست 
دکتر عالمیان در ادامه عنوان کرد:‌ همچنین مصداق‌های دینی نیز در بخش‌هایی از این کتاب به وضوح دیده می‌شود. برای نمونه در بخش مثلثات حرکت دورانی دایره مثلثاتی، معلمان و مربیان می‌توانند از حرکت ستاره قطبی ایده بگیرند،. این موضوع از آیات قرآن کریم الهام گرفته شده است.

برای دانلود فصل دوم اینجا کلیک کنید.


وی با بیان این که «در حدیثی از پیامبر(ص) آمده که برای پیدا کردن مسیر از ستاره قطبی استفاده کنید» یادآور شد: بنابراین همین حرکت بستری برای استفاده از مسایل دینی در مثلثات است. 
کارشناس مسوول گروه ریاضی درباره دیگر ویژگی‌های کتاب «ریاضی(2)» توضیح داد: بیشتر تمرینات این کتاب در کلاس انجام می‌شود و همین امر عاملی برای فعالیت‌محور کردن کتاب است. البته بیشتر تغییرات این کتاب محتوایی است و تغییرات فصول و سرفصل‌ها کمتر مشاهده می‌شود.

برای دانلود فصل سوم اینجا کلیک کنید.


وی در پاسخ به این سوال که چرا سرفصل‌های این کتاب تغییر نکرده است، تاکید کرد:‌ تا حد امکان باید فضا برای تعلیم معلمان باز باشد و مشکلی به لحاظ تدریس وجود نداشته باشد. اگر در یک زمان هم محتوا و هم فصل‌بندی‌ها تغییر کند، معلمان دچار مشکلات و سردرگمی‌های زیادی خواهند شد. بنابراین در گام نخست رویکرد تغییر محتوایی صورت گرفته است. 

 

برای دانلود فصل چهارم اینجا کلیک کنید.


دکتر عالمیان با تاکید بر رویکرد اجتماعی و فرهنگی کتاب ریاضی جدید، بیان داشت: ورودی همه مباحث کتاب‌های ریاضی جدید با مسئله‌ای علمی، اجتماعی و فرهنگی آغاز می‌شود. برای نمونه ورودی بحث تابع با رشد و نمو نوزاد یا تابع نمادی با تکثیر سلولی آغاز می‌شود. 

 

برای دانلود فصل پنجم اینجا کلیک کنید.


برای مشاهده و دانلود مابقی فصلها به ادامه مطلب بروید.

 وی با اشاره به این که سعی شده در کتاب‌های جدید از مصداق‌ها و فعالیت‌ها در بستر واقعی و کاربردی استفاده شود، اظهار داشت: کارشناسان تلاش‌ کرده‌اند از ابزارهایی نظیر ماشین حساب، خط‌کش، ‌مقاله و پرگار استفاده کابردی شود و همچنین مسایل روزمره زندگی دانش‌آموزان اصل و مبناقرارگیرد. 

دکتر عالمیان درباره ویژگی‌های یک کلاس خوب، توضیح داد: فعالیت‌های دانش‌آموز‌محور و خارج شدن کلاس از حالت سخنرانی صرف معلم و گوش دادن دانش‌آموز و همچنین درگیر شدن دانش‌آموز در فرآیند تدریس، از خصوصیات مهم یک کلاس فعال و پربازده است. 


برای دانلود فصل ششم اینجا کلیک کنید.


وی با بیان این که «کتاب ریاضی نباید خشک و غیرقابل انعطاف باشد» تصریح کرد‌:‌ خوشبختانه این رویکرد در سیستم جدید در حال پیاده شدن است و در کتاب ریاضی اول دبیرستان نتایج مثبتی داشته و امیدواریم در سال تحصیل جدید نیز کتاب ریاضی دوم نتیجه‌بخش باشد. 


برای دانلود فصل هفتم اینجا کلیک کنید.


کارشناس مسوول گروه ریاضی دفتر تالیف در پایان اظهار داشت: بر اساس این تغییرات کتاب‌های ریاضی در سال آینده نیز کتاب‌ ریاضی سال سوم تغییر و بازنگری خواهد شد.

در زیر چند نمونه سوال ریاضی مطرح و برای دانلود کلیک کنید.


ریاضی 2.1


ریاضی 2.2


ریاضی 2.3


ریاضی 2.4

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد