کافه ریاضی

صرف یک فنجان قهوه تلخ ریاضی

کافه ریاضی

صرف یک فنجان قهوه تلخ ریاضی

ریاضی اول دبیرستان

کتاب ریاضی اول دبیرستان شاید یکی از سخترین کتابها برای تدریس باشد.چراکه اولا محصلان از دوره راهنمای وارد دوره دبیرستان شده همچنین با توجه به پیش زمینه ضعیف دوره راهنمایی و تازه بودن برخی مطالب ممکن است کار معلم را سخت نماید . به همین دلیل لازم است توجه بیشتری به این کتاب در سال اول داشته باشیم. بنده به عنوان یکی از دبیران شهرستان نهاوند که در سه سال گذشته کتاب تازه تالیف شده را تدریس نموده ام ، قصد در اختیار گذاشتن تجربیات اندک خود را به دیگر دوستان دارم امید آن میرود که مطالب ذکر شده مفید فایده قرار بگیرد. در این خصوص کتاب درسی را به صورت فصلی مورد نقد و بررسی قرار داده و نکته نظرات خودرا در این باب مطرح میکنم.قبل از برسی لازم است توضیحاتی کلی در خصوص کتاب ذکر گردد. به نظر اینجانب کتاب جدید یک کتاب محصل محور می باشد.که در کتاب سعی شده بیشتر اصول و اهداف توسط خود دانش آموز نتیجه گیری گردد، به همین دلیل بیشتر مسائل به صورت کار در کلاس یا فعالیت آورده شده است که معلمین عزیز با صبر و حوصله بیشتر می توانند نتایج قابل قبولی داشته باشند .البته ناگفته نماند که با داشتن 6 ساعت نمی توان به همه اهداف از پیش تعیین شده  رسید .اما با توجه به نوع نگارش کتاب می توان گفت که مطالب موجود بسیار خوب طراحی شده است البه نواقصی هم دارد که در جای خود به بررسی آنها می پردازیم.


برای دید فهرست مطالب اینجا کلیک کنید.


فصل اول ( اعداد ونمادها)

فصل جدیدی است که برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با تاریخچه پیدایش اعداد در نظر گرفته شده است. سپس به چهار عمل اصلی در مورد اعداد پرداخته ،نمایش اعداد رادیکا لی روی محور را عنوان می کند ، در مورد قدر مطلق و برخی خواص آن حرف دارد و در نهایت اولویت اعمال ریاضی و نوشتن جملات ریاضی به فارسی و برعکس را دنبال می کند. همچنین اگر کمی در مورد انواع  اعداد گویا بحث می شد بهتر بود.که شایسته است دبیران محترم تدریس چهار عمل اصلی زمان بیشتری را صرف نموده و این مشکل پایه ای را به ویژه در اعداد گویا از بین ببرند.


برای دانلود فصل اول اینجا کلیک کنید.


فصل دوم ( مجموعه ها )

بخش عمده مطالب این فصل در سالهای گذشته مطرح شده است. در این کتاب هم چیز زیادی اضافه نشده است فقط بیشتر در مورد نمودار ون سخن گفته شده و بسیاری از اثباتها با نمودار ون صورت پذیرفته است. همچنین می بایست در مورد جبر مجموعه بویژه قسمت متمم مطالب بیشتری ذکر میشد.


برای دانلود فصل دوم اینجا کلیک کنید.


فصل سوم (توان رسانی و ریشه گیری)

مطالب این فصل نیز در دوران راهنمایی مطالعه شده است و برخی از قوانین جدید به آن اضافه شده است . توانهای منفی اضافه و قسمت ریشه گیری را بیش از اندازه طولانی کرده است تا جائیکه تمرینهای زیاد آن حوصله کلاس را سر میبرد. اما بخش نماد علمی را خیلی مختصر مطرح نموده و مثالهای ذکر شده در برخی تمارین خیلی خوب نیستند.در قسمت رادیکاها مطالب کامل اما جا داشت که قسمت گویا کردن را  در این قسمت مطرح نکرده و بعداز فصل اتحادها عنوان می نمود.


برای دانلود فصل سوم اینجا کلیک کنید.


فصل چهارم (چند جمله ایها و اتحادها )

به نظر من یکی از مهمترین قسمتهای ریاضی بخش اتحادها و تجزیه است که در این کتاب این دو قسمت را خیلی مختصر بیان کرده و اطلاعات کاملی در اختیار دانش آموزان قرار نمی دهد که باید همکاران گرامی قسمت اتحادها و تجزیه را با گذاشتن زمان بیشتر و زدن مثالهای فراوان برای محصلان باز کرده و تمام مطالب را حتی الامکان با توجه به سطح کلاس بیان کنند. گفتنی است که هر اتحاد را با تجزیه آن تدریس نمایید.اما قسمت چند جمله ایها را نیز باید در فصلی جداگانه مطرح و همه مطالب را در آن جا می داد و بخشی از آن را در نیمه دوم کتاب نمی آورد.


برای دانلود فصل چهارم اینجا کلیک کنید.


برای دیدن بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید.

فصل پنجم (معادلات در جه اول )

مطالب این فصل هم برای دانش اموزان تکراری می باشد که با شاخ و برگ بیشتر و استفاده ار معادلات برای حل مسائل می تواند کمک شایانی به محصلان نماید.قسمتهای بعدی مربوط به این فصل را باید در یک فصل کاملا جدا عنوان می کرد.قسمت معادلات خطی را بویژه شیب خط را  بیش از اندازه طولانی کرده، اما در قسمت خط و معادله خط و دیگر مطالب مربوط خلاصه گویی شده است. در ادامه معا دله باید نامعادله مطرح می کرد چراکه روش حل آنها یکی می باشد و اگر مقایسه ای بین انها صورت می گرفت تفاوت آنها بیشتر نمایان می شد.

برای دانلود فصل پنجم اینجا کلیک کنید.

فصل ششم (نسبتهای مثلثاتی)

فصل جدیدی که  که بسیاری از مطالب آن نسبت به کتاب قبل کمتر و پیش پا افتاده تر است و هدف این قسمت فقط شناخت دایره مثلثاتی است که تازه کتانژانت نیز از سر فصل ان حذف گردیده. اما قسمت کاربرد مثلثات در مثلث قائم الزاویه و ارتباط آن با شیب خط تازگی دارد.

برای دانلود فصل ششم اینجا کلیک کنید.

فصل هفتم (عبارات گویا )

در این فصل نیز صحبتی از ب.م.م و ک.م.م به میان نیامده است و فقط اکتفا به عبارات گویایی شده که در مخرج عوامل مشترک ندارند.از دامنه بحث نشده ولی قسمت تقسیم و کاربرد اتحاها خوب گفته شده است.در قسمت گویا کردن بهتر بود همه مطالب در یک جا گفته میشد نه دو قسمت از کتاب را به آن اختصاص داد.


برای دانلود فصل هفتم اینجا کلیک کنید.


فصل هشتم ( معادله در جه 2)

باز یکی از قسمتهای مهم ریاضیات که بسیار کاربردی است به صورت خیلی مختصر گفته شده است و بیشتر روی روشهای ایرانی و ترسیم صحبت شده و از دو  روش تجزیه و مربع کامل کردن کمتر سخن گفته شده .جا دارد همه همکاران برای این فصل نیز وقت بیشتری صرف نموده با مثالهی متنوع کاربرد معادله درجه دوم را بررسی و برخی از ویژگی این معادله ررا با کمک دلتا مطرح کنند.


برای دانلود فصل هشتم اینجا کلیک کنید.


فصل نهم ( نامعادله )

مطالب این قسمت باید بعداز معادله می آمد . همچنین ابتدا مفهوم بازه را مطرح و سپس نامعادله را معرفی می کرد.


برای دانلود فصل نهم اینجا کلیک کنید.


چند نمونه سوال در زیر آمده برای دانلود روی کلمات زیر کلیک کنید.


ریاضی 1.1


ریاضی 1.2


ریاضی 1.3

نظرات 2 + ارسال نظر
ناشناس دوشنبه 19 دی‌ماه سال 1390 ساعت 02:24 ب.ظ

خیلی اتفاقی به وبتون دیدم منم لیسانس ریاضی دارم ولی بیکارم مطالبتون عالی امیدوارم بچه ها قدر زحمات بدونن موفق باشی.....

احساس همدردی مارا هم پذیرا باش و امید تو از دست نده در ناامیدی بسی امید است پیروز باشید .
از اظهار لطفتون ممنون

سارا جمعه 3 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 03:10 ب.ظ

مرسی از سوالای خوبتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد